مقالات

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

برخی از ما قبل از نوشیدن آب آن را می جوشانیم. برخی از ما از خرید منظم آب بسته بندی شده خودداری کرده ایم. و برخی از ما در فیلترهای آب و تصفیه آب سرمایه گذاری می کنیم. آخرین مورد ذکر شده یک پیشنهاد نسبتاً گران است اما مصرف کنندگان آن را انتخاب می کنند زیرا بهترین گزینه در برابر آب ناامن یا آلوده در نظر گرفته می شود. بازار دستگاه‌های تصفیه آب - از فیلترهای ساده و تصفیه‌کننده‌های مبتنی بر گرانش گرفته تا دستگاه‌هایی با آخرین فناوری‌ها مانند اسمز معکوس (RO)، اولترافیلتراسیون (UF) و اشعه ماوراء بنفش (UV) و ترکیبات آنها - به شدت در حال رشد است و برندهای مختلفی در هر دسته

به طور قابل پیش بینی، این طیف گسترده پیچیدگی خرید دستگاه تصفیه آب  مناسب را، چه برای خانه یا محل کار شما، افزایش داده است. به هر حال، چند نفر از ما می دانیم که دستگاه تصفیه آب که می خریم باید مطابق با کیفیت آب عرضه شده در خانه/دفاتر ما باشد؟ آیا می دانیم چه ناخالصی هایی با کدام نوع دستگاه تصفیه آب پاک می شود؟ اصلاً می دانیم این ناخالصی ها چیست؟ اولین چیزی که باید انتخاب کنید روش تصفیه آب است و دانستن کیفیت آب در منطقه شما در اینجا به شما کمک خواهد کرد. همچنین، بدانید که برخی از فناوری‌ها شامل هدر رفتن مقدار زیادی آب برای بازیابی آب خالص هستند، در حالی که آنهایی که هدر رفت کمتر یا بدون هدر رفتن هستند ممکن است برای آب منطقه شما مناسب نباشند. راهنمای زیر به شما کمک می کند تا پارامترهای مختلفی را که ممکن است بخواهید قبل از خرید ارزیابی کنید، مرتب کنید.

پس از انجام دور اول تحقیق، ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام روش تصفیه آب برای نیازهای شما و همچنین با ترجیحات شما مطابقت دارد. بیایید یک جمع بندی سریع انجام دهیم.

 

تصفیه کننده های RO یا تصفیه کننده های اسمز معکوس


فناوری RO با اعمال فشار خارجی با کمک پمپ آب برای معکوس کردن جریان طبیعی آب، مولکول‌های آب را از ناحیه‌ای با سطح TDS بالاتر به سطح TDS پایین‌تر هل می‌دهد. آب با ناخالصی یا TDS بالا با فشار بالا به محفظه RO پمپ می شود و این امر مولکول های آب را در سراسر غشای نیمه تراوا به طرف دیگر فشار می دهد در حالی که جامدات محلول و سایر ناخالصی ها را پشت سر می گذارد. تمام مواد جامد و ناخالصی های محلول به همراه مقداری آب ورودی که به فاضلاب RO نیز معروف است از طریق یک خروجی جداگانه تخلیه می شود.

اداره استانداردهای هند (BIS) حداکثر حد TDS برای آب آشامیدنی سالم را 500 ppm (500 میلی گرم در لیتر) تعیین کرده است. اگر سطح TDS زیر 300 ppm باشد، مطلقاً نیازی به استفاده از تصفیه کننده RO وجود ندارد. اگر منبع آب شما TDS پایینی داشته باشد، تصفیه کننده RO آن را بیشتر به سطح TDS بسیار پایین کاهش می دهد. این بدان معناست که آب تصفیه شده فاقد مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و منیزیم است که برای سلامتی ما لازم است. TDS بسیار پایین نیز ممکن است به دلیل طعم نامناسب برای مصرف کنندگان قابل قبول نباشد.

بنابراین تصفیه کننده های RO برای تصفیه آب هایی که سطح TDS بالایی دارند توصیه می شود. با این حال، این واقعیت نیز وجود دارد که بخش قابل توجهی از آب ورودی همراه با ناخالصی های محلول تخلیه می شود که منجر به هدر رفتن بی مورد آب می شود. به طور متوسط، دستگاه های تصفیه RO به ازای هر 1 لیتر آب تصفیه شده 3 لیتر فاضلاب تولید می کنند.

تصفیه آب UV یا تصفیه ماوراء بنفش


این فناوری از پرتوهای فرابنفش برای تصفیه آب استفاده می کند. یک دستگاه تصفیه کننده اشعه ماوراء بنفش با پرتاب کردن اشعه های UV با شدت بالا روی آب کار می کند که باکتری ها و ویروس های عامل بیماری را از بین می برد یا غیرفعال می کند. با این حال، تصفیه کننده های UV نمی توانند ناخالصی ها یا مواد شیمیایی محلول یا حل نشده را از آب حذف کنند. به همین دلیل، اکثر تصفیه کننده های UV موجود در بازار از نوعی از پیش فیلترهای رسوب خارجی برای حذف ناخالصی های حل نشده و از فیلتر کربن فعال برای حذف کلر و برخی ناخالصی های محلول استفاده می کنند.

دستگاه های تصفیه آب UV فقط برای مناطقی توصیه می شود که منبع آب دارای سطح TDS پایینی است. اگر آب سطح TDS پایینی دارد اما آلوده به باکتری و ویروس است و گل آلود به نظر می رسد، می توانید از دستگاه تصفیه آب UF+UV استفاده کنید.

فیلترهای آب UF یا اولترافیلتراسیون (UF)


اولترافیلتراسیون از یک غشای نیمه تراوا با منافذ بسیار بزرگتر (تقریبا 0.01 میکرون) در مقایسه با RO (که دارای منافذ بسیار کوچک تقریباً 0.0001 میکرون است) استفاده می کند.

مزیت تصفیه کننده های UF این است که می تواند بدون برق کار کند زیرا غشاء منافذ بسیار بزرگ تری دارد و آب می تواند به طور طبیعی با استفاده از نیروی گرانش از آن عبور کند. این بدان معناست که نیازی به فشار خارجی یا پمپ آب نیست. از آنجایی که دستگاه های تصفیه UF هیچ گونه آب را در خود نگه نمی دارند، هیچ هدر رفت آب وجود ندارد.

هرچند محدودیت هایی وجود دارد. به دلیل اندازه منافذ بزرگتر، UF فقط می تواند جامدات حل نشده و ناخالصی های بزرگتر را حذف کند. نمی تواند مواد جامد محلول را حذف کند یا سطح TDS را کاهش دهد. بنابراین، تصفیه کننده های UF برای تصفیه آب با TDS بالا یا آب سخت مناسب نیستند.

فیلترهای آب شمع یا تصفیه کننده های مبتنی بر جاذبه (فیلترهای شمع)


تصفیه کننده های گرانشی بر روی نیروی گرانش از محفظه بالاتر به محفظه پایین کار می کنند. اینها ساده ترین برای استفاده هستند و اساسی ترین تصفیه آب را ارائه می دهند. این فیلترها عموماً از فیلترهای رسوب یا رسوب + کربن فعال تشکیل شده اند که می توانند ناخالصی های بزرگ و حل نشده مانند گل و ماسه را به همراه برخی مواد شیمیایی و میکروارگانیسم ها از بین ببرند.

فیلترهای مبتنی بر شمع سرامیکی با دو ظروف فولادی ضد زنگ وجود دارد که در ظرف بالایی شمع های سرامیکی نصب شده است. شمع ها با محلول نقره ای آغشته شده اند که به عنوان یک دافع قوی در برابر باکتری های بیماری زا عمل می کند. طبق مطالعات مکرر Consumer VOICE، این فیلتر معمولی ایمن ترین فیلتر آب است.

اگرچه سازندگان دستگاه های تصفیه آب سعی می کنند محصولات خود را از رقبا متمایز کنند، اما اکثر آنها در واقع از ترکیبی از سه روش اصلی تصفیه استفاده می کنند - اسمز معکوس (RO)، اشعه ماوراء بنفش (UV) و UF (اولترافیلتراسیون).

کدام نوع دستگاه تصفیه آب را بخریم؟

سیستم های RO در مواردی مفید هستند که سطوح TDS بالای 500 ppm و سختی آب در سمت بالاتر باشد. اگر منبع آب شهری کاملاً رضایت‌بخش باشد و دارای سطوح TDS مجاز (زیر 500 ppm) باشد، به تصفیه‌کننده‌های RO نیازی نیست - به جای آن باید از تصفیه‌کننده‌های UV استفاده شود.
ممکن است آب خود را آزمایش کنید. این به شما کمک می کند تا بر اساس واقعیت ها و ارقام تصمیم بگیرید. اگر آب دارای مقدار بسیار بالایی منیزیم، فلوراید، نیترات یا نمک های کلسیم است، دستگاه تصفیه RO بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
اگر آب عرضه شده در محل شما بسیار آلوده (با میکروب ها، باکتری ها و ویروس ها) و همچنین کثیف است، تصفیه کننده های RO/UF + UV بهترین راه حل هستند. اشعه UV میکروب ها را از بین می برد و RO/UF اجساد مرده و سایر آلاینده ها را فیلتر می کند.
وجود باکتری ها و ارگانیسم های بیماری زا (مولد بیماری) در هنگام در نظر گرفتن ایمنی آب آشامیدنی یک نگرانی است. ارگانیسم های بیماری زا می توانند باعث عفونت های روده ای، اسهال خونی، هپاتیت، تب حصبه، وبا و سایر بیماری ها شوند. آب نیز ممکن است به آفت کش ها و آرسنیک آلوده باشد.

چگونه از آب دور ریخته شده RO استفاده کنیم؟


درصد بالای هدر رفتن آب یکی از دلایل اصلی نگرانی است. اگر از دستگاه تصفیه آب RO در منزل یا محل کار خود استفاده می کنید، می توانید گزینه های زیر را برای استفاده مجدد از فاضلاب در نظر بگیرید.

TDS را در جریان فاضلاب آزمایش کنید. اگر TDS زیر 1000 پی پی ام باشد، می توانید از آب گیاهان خود استفاده کنید.
متناوبا، مقداری از آن آب را با آب لوله کشی مخلوط کنید تا خانه تمیز شود. مطمئن شوید که آن را با آب لوله کشی رقیق کرده اید زیرا اگر TDS بالا باشد و فقط از ضایعات RO برای شستن کف استفاده کنید، ممکن است پس از خشک شدن آب مقداری نمک را مشاهده کنید.
شما می توانید از فاضلاب برای تمیز کردن لوله فاضلاب در خانه یا آشپزخانه به دلیل ماهیت شور آن استفاده کنید.
می توانید از آن برای شستشوی توالت ها استفاده کنید.

2 دیدگاه در “راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

  1. بهلول ترابی گزمق گفت:

    سلام ،وقت بخیر ارزوی موفقیت روز افزون در عرصه تولید

    1. مدیریت گفت:

      سلام سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *