مقالات

تاثیر بطری های آب پلاستیکی بر آلودگی

بطری های پلاستیکی یکبار مصرف آب به نمادی از آبرسانی سریع و آسان تبدیل شده اند. با باز کردن در بطری، می توانید تشنگی خود را در خانه یا در حال حرکت رفع کنید. اما پس از اتمام کار با این بطری ها چه اتفاقی می افتد؟

از چندین میلیارد بطری آب خالی که سالانه درکشور ما دور ریخته می شود، تنها درصد کمی از آنها بازیافت می شوند. بقیه اغلب به اقیانوس ها، محل های تخلیه، سواحل و مناطق دیگر ختم می شود. دانشمندان تخمین می زنند که اقیانوس های جهان تا سال 2050 حاوی پلاستیک بیشتری نسبت به ماهی خواهند بود.

از آنجایی که افراد بیشتر و بیشتری از راحتی استفاده از ظروف پلاستیکی دور ریختنی آب استقبال می کنند، درک اینکه چگونه این عادت “استفاده و پرتاب کردن” به سیاره ما آسیب می رساند بسیار مهم است. بیایید با کاوش در چرخه زندگی یک بطری پلاستیکی شروع کنیم، سپس توضیح دهیم که چرا چنین درصد کمی بازیافت می‌شود و چگونه منابع آب سطحی با ارزش ما را آلوده می‌کند.

برای برخی از ما، گرفتن تصمیمات مالی هوشمندانه از فروشگاه مواد غذایی شروع می شود. این به معنای ایجاد بودجه غذایی، خرید با لیست مواد غذایی، ذخیره مواد غذایی و مقایسه قیمت مواد غذایی است. با این حال، می‌توانید یک تغییر ساده در روال خرید خود ایجاد کنید تا به کاهش هزینه‌های مواد غذایی ما کمک کنید و در عین حال سلامت خود را بهبود بخشید و از محیط زیست محافظت کنید: تغییر از آب بطری به آب فیلتر شده.

اما واقعیت این است که پول زیادی صرف تولید و توزیع آب بطری می‌شود که اغلب به دست مصرف‌کنندگانی مانند شما می‌رسد. آب بطری می تواند از ساخت بطری های پلاستیکی گرفته تا بسته بندی و توزیع آنها گران باشد. بیایید هزینه های اضافی فروش و بازاریابی، نشانه گذاری خرده فروش و غیره را فراموش نکنیم.

چرخه زندگی یک بطری آب پلاستیکی یکبار مصرف
منبع یابی – بطری های آب پلاستیکی از چه ساخته شده اند؟
چرخه حیات بطری های پلاستیکی آب در زیر زمین آغاز می شود، جایی که نفت و گاز از اعماق زیر سطح زمین استخراج می شود. این سوخت‌های فسیلی در تأسیسات با استفاده از دماهای شدید و مقادیر زیاد آب تصفیه می‌شوند.

تولید – بطری ها چگونه ساخته می شوند؟
پس از پالایش، سوخت فسیلی به تاسیسات دیگری منتقل می‌شود، جایی که به گلوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات (PET)، یک ماده پلاستیکی ارزان، بادوام و سبک تبدیل می‌شود. این گلوله های PET تا زمانی که نرم و چکش خوار شوند ذوب می شوند. سپس آنها را در بطری های آب با اشکال و اندازه های مختلف قالب گیری می کنند و آماده ارسال به کارخانه های بطری می شوند.

توزیع – بسته بندی و حمل و نقل
در کارخانه بطری‌سازی، بطری‌ها را پر می‌کنند، مهر و موم می‌کنند، برچسب‌گذاری می‌شوند و سپس در ظروف بزرگ‌تری برای توزیع در فروشگاه‌های مواد غذایی و سایر فروشندگان بسته‌بندی می‌شوند. معمولاً آب بطری شده از کارخانه به صورت فله با کامیون، کشتی یا راه آهن به خرده فروش تحویل داده می شود. این کالا در قفسه‌هایی ذخیره می‌شود که برای خرید توسط مصرف‌کنندگان آماده می‌شود. پس از خرید، آب بطری شده معمولاً به خانه آورده می شود، جایی که برای اهداف مختلف استفاده می شود.

دفع/بازیافت – بطری های آب یکبار مصرف پس از استفاده به کجا ختم می شود؟
همانطور که قبلا ذکر شد، تنها 12 درصد از بطری های آب پلاستیکی بازیافت می شوند. به طور معمول، این بطری‌ها بر اساس نوع رزین پلاستیکی جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌شوند، برای حذف آلاینده‌ها شسته می‌شوند و به صورت تکه‌های کوچک خرد می‌شوند که ذوب می‌شوند تا گلوله‌ها را تشکیل دهند و به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات پلاستیکی جدید استفاده می‌شوند.

همه پلاستیک ها قابل بازیافت نیستند. همه بطری های پلاستیکی آب از یک نوع پلاستیک ساخته نمی شوند. برخی از آنها از PET (پلی اتیلن ترفتالات) ساخته شده اند که بازیافت آن آسان است و می توان آن را به بطری، لباس یا فرش جدید تبدیل کرد. برخی دیگر از HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) ساخته شده اند که قابل بازیافت است اما ارزش کمتری دارد و پردازش آن سخت تر است. برخی از انواع دیگر پلاستیک مانند PVC (پلی وینیل کلرید) یا PS (پلی استایرن) ساخته شده اند که قابل بازیافت نیستند و در هنگام سوختن می توانند سمی باشند. بنابراین، در حالی که شما ممکن است نقش خود را با بازیافت انجام دهید، حقیقت این است که تنها بخش کوچکی از قطعات پلاستیکی را می توان دسته بندی، پردازش و به چیزی جدید تبدیل کرد.

بازیافت بطری های پلاستیکی آب، منابع و انرژی زیادی را مصرف می کند. بطری ها باید جمع آوری، مرتب شوند، تمیز شوند، خرد شوند، ذوب شوند و در محصولات جدید قالب گیری شوند. این فرآیند آب، برق، سوخت و مواد شیمیایی را مصرف می کند. گاهی اوقات، ساخت پلاستیک جدید از روغن می تواند ارزان تر و آسان تر از بازیافت پلاستیک قدیمی باشد.

پلاستیک قبل از بازیافت باید تمیز شود. فرض کنید می‌خواستید یک بطری پلاستیکی خالی را که برای نگهداری روغن پخت و پز استفاده می‌کردید بازیافت کنید، اما مقداری باقیمانده باقی می‌ماند. ممکن است تصور کنید که شسته و بازیافت می شود، اما همیشه اینطور نیست. هر بطری پلاستیکی که بازیافت می شود باید مرتب شده و تمیز شود. چرا؟ زیرا برای تبدیل یک دسته کامل از رزین PET به زباله های غیرقابل استفاده، فقط کمی آلودگی لازم است. بازیافت فرآیندی پر انرژی است که با اضافه شدن مراحل اضافی، مانند انتخاب و شستشو پس از مصرف، پرهزینه‌تر می‌شود.

اثرات میکروپلاستیک در آب آشامیدنی بر سلامت انسان
همانطور که در مقاله قبلی توضیح داده شد، میکروپلاستیک ها همچنین می توانند در منابع آب سطحی و در نهایت آب آشامیدنی قرار گیرند. این قطعات پلاستیکی می توانند مواد شیمیایی سمی را وارد آب کنند، زیرا اغلب آلاینده ها را از محیط اطراف خود جذب می کنند. اگر فیلتر نشوند، ممکن است ناآگاهانه آنها را مصرف کنیم و به طور بالقوه آلاینده های مختلفی را به بدن وارد کنیم. معمولاً این پلاستیک نیست که تهدید اصلی است، بلکه مواد شیمیایی فعال زیستی است که برای بهبود ظاهر و عملکرد آن اضافه می شود.

با یک سیستم تصفیه آب کل خانه چقدر صرفه جویی خواهم کرد؟
فیلتر کردن آب لوله کشی در خانه یک راه ایمن و کم هزینه برای دسترسی کامل به آب آشامیدنی تمیز، سالم و با طعم عالی بدون هدر دادن پول برای خرید آب بطری است. یک سیستم فیلتر کل خانه، آب مشابه یا با کیفیت بهتری نسبت به آب بطری، و همچنین سطح راحتی مشابه یا بالاتر ارائه می دهد.

در مورد آلودگی بطری های پلاستیکی آب چه کاری می توانید انجام دهید؟
اگرچه بازیافت بطری‌های آب پلاستیکی یکبار مصرف به تنهایی آلودگی پلاستیکی را حل نمی‌کند، اما همچنان باید این کار را انجام دهیم. اما ما باید به یاد داشته باشیم که چه چیزی را می توان و چه چیزی را نمی توان بازیافت کرد و ظرفیت محدود بازیافت پلاستیک کشور و سایر موانع را در نظر گرفت. بنابراین، ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا با کاهش میزان پلاستیکی که استفاده می کنیم، نیاز به بازیافت را کاهش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *